Archives

Panduan Memulakan Solat Setelah Lama Ditinggalkan


Tidak dinafikan ramai umat Islam zaman sekarang yang tidak mengerjakan solat. Tapi saya percaya ramai di antara mereka pernah dididik tentang kewajipan solat dan pernah mengerjakannya. Mungkin akibat kelekaan duniawi, ibadah suci itu telah terperosok, jauh di dalam lubuk hati, sama ada sedar atau pun tidak. Yang nyata, aku tidak pernah berasa benci atau marah kepada mereka yang tidak mengerjakan solat, apatah lagi untuk memandang hina golongan ini.

Kerana solat itu sendiri adalah soal hati dan keikhlasan. Tanpa keikhlasan, tak mungkin perbuatan solat itu mencapai maksudnya.
Namun begitu, janganlah kita berasa selesa dengan kejahilan. Jangan pula berasa bangga dengan ilmu dan amalan. Sebaliknya, berazam dan berusahalah untuk mengerjakannya dengan istiqamah di samping memperbaiki segala kelemahan yang ada.

Untuk mengingatkan diri aku sendiri dan para pembaca Soleh.Net, izinkan aku berkongsi panduan tentang teknik motivasi memulakan solat setelah lama meninggalkannya.

1. Sematkan azam, bulatkan tekad
Sebaik sahaja tersedar dari lamunan (sedar rupanya dah lama tinggal solat), cuba fikir sedalam mungkin tentang apa yang anda lakukan, apa yang tak sepatutnya anda lakukan, dan apa yang sepatutnya anda lakukan.

Dari situ, tanam keazaman yang kukuh bahawa anda ingin mengerjakan solat, dan tidak akan meninggalkannya sampai bila-bila. Kerana itulah tujuan anda hidup di atas muka bumi ini sebenarnya.

2. Cari masa dan tempat yang sesuai, sunyi, jauh dari dugaan
Kemudian tetapkan masa di mana anda akan mula menjalani kehidupan sebagai seorang yang mengerjakan solat. Lebih cepat lebih baik. Ingatlah, berdosa besar bagi orang yang melengah-lengahkan solat.

Sebaiknya, cari tempat yang sunyi dan jauh dari dugaan. Jauhi rakan-rakan yang tidak solat atau suka mengejek, sekurang-kurangnya untuk waktu itu sahaja. Masjid juga adalah tempat yang baik.

3. Solat sekali dahulu, baru ada kali kedua
Walau sekuat mana pun azam, sebulat mana pun tekad, sebaik mana pun masa dan tempat, tanpa solat yang pertama, takkan jadi solat yang kedua dan seterusnya.

Oleh itu, mulakan sahaja tanpa berlengah. Bak kata iklan NIKE – Just do it!

4. Buat nota peringatan dan galakan
Kalau ada masa dan semangat yang berkobar-kobar, tuliskan kata-kata peringatan dan galakan di atas sehelai kertas (besar atau kecil).

Kemudian yang besar tampal di dinding, manakala yang kecil diletakkan dalam wallet atau poket baju.

Tips ini mungkin kurang sesuai jika anda tinggal bersama rakan-rakan yang tidak mengerjakan solat. Dibimbangi ada yang kata anda nak tunjuk bagus.

5. Fahami maksud setiap bacaan dalam solat
Jika anda kurang bersetuju dengan point ini, saya nasihatkan supaya cuba dahulu. Anda pasti akan merasai kelainannya.

Bukan faham satu-satu ayat, tetapi satu-satu perkataan. Di situ akan bermula keindahan solat, di mana anda akan rasa seolah-olah khusyuk itu mula hadir dalam diri semasa mengerjakan solat.

6. Baca perlahan-lahan mengikut tertib
Sewaktu solat, baca perlahan-lahan untuk meningkatkan rasa manis, indah dan seronok.

7. Tingkatkan imaginasi
Sewaktu menghayati maksud, tingkatkan imaginasi anda. Bayangkan keindahan bertemu Allah yang menjemput kita untuk sujud kepada-Nya.

8. Doa mohon kekuatan dan sokongan
Panjatkan doa kepada Allah s.w.t dengan memohon kekuatan dan sokongan untuk berubah menjadi hamba-Nya yang taat. Hendaklah diamalkan sejurus selepas setiap kali solat.

9. Tumpu perhatian pada hari-hari yang dilalui
Tumpukan perhatian anda pada hari yang anda sedang lalui dengan mengerjakan solat. Berilah pujian kepada diri anda dan berikan tahniah kepada diri anda setiap kali anda berjaya mengerjakan solat.

10. Dapatkan adrenaline sewaktu mendengar azan
Adrenaline boleh digunakan sebagai pembantu dengan memberi suatu kejutan semangat yang berkobar-kobar untuk terus pergi menunaikan solat tanpa berlengah-lengah.

Jika anda dapat menanam adrenaline ini sehingga menjadi tabiat, anda pasti akan meninggalkan segala kerja yang anda lakukan, apabila terdengar sahaja azan berkumandang. Best tak?

11. Berfikir secara positif
Fikirkan diri anda sebagai seorang yang mengerjakan solat sebaik sahaja anda memulakannya dan sentiasa peringatkan diri anda sedemikian.

Sekiranya ada rakan anda yang mengajak anda ke mana-mana sebelum sempat anda menunaikan solat, katakanlah saya belum bersolat, tunggu sebentar atau pergi dahulu.

Ingatlah bahawa anda telah membuat pilihan positif untuk mengerjakan solat.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani
Berikanlah peringatan kepada keluarga, kawan rapat dan rakan sekerja yang anda telah mula mengerjakan solat dan memerlukan kerjasama serta sokongan daripada mereka.

Mintalah rakan-rakan anda yang tidak mengerjakan solat supaya menghormati keputusan anda.

13. Lawan kemalasan dalaman dan godaan syaitan
Dari semasa ke semasa anda akan merasai suatu kemalasan, kebosanan, dan sebagainya, yang mana semua itu sebenarnya hanyalah godaan syaitan dan kemalasan diri sendiri.

Oleh itu lawanlah sehabis-habis mungkin. Ingatlah anda lawan ni pun tak lama. Lama kelamaan ibadah ini akan sebati juga dalam diri anda, dan tidak perlu dipaksa lagi.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat

Kerapkan diri anda membaca kisah-kisah nikmat solat untuk membangkitkan semangat. Baca juga tentang dosa meninggalkan solat untuk membangkitkan rasa takut pada Allah s.w.t. Moga-moga dilimpahi rahmat dan keberkatan oleh-Nya.

Kesimpulan
Jika topik ini dirasakan tidak berkaitan dengan anda, ingatlah: Hari ini mungkin bukan hari anda. Esok lusa tiada siapa yang tahu. Diharap dapat dijadikan panduan kita bersama.

Sama-samalah kita saling memperingati sesama Islam.
Wallahu a’lam.

info dr istimewa2u.blogspot.com/

Kisah Sedih Norma – Marilah Membantu


Assalamualaikum… hari ni terpanggil untuk berkongsi kisah sedih sambil saling sama2 mendoakan buat insan2 ini. Saya copy entry ini dari Kasih Aleeya. Kisah tentang Pasangan Norma dan Talib yang ditulis oleh Moon tentang adik iparnya. Update terbaru ada di blog Moon.
—-
Adik ipar Moon menderita menghidap cancer… memula aku dapat tau.. aku pon macam terkejut jugak.. sebab adik ipar moon nie baru jugak kahwin.. lepas tu mengandung.. dan Alhamdulilah selamat melahirkan bayi lelaki yang comel dan sihat.. kita panggil je dia Norma ye.. so, selepas Norma melahirkan anak pertama dia tetiba jatuh sakit.. aku ingat lagi masa tu Moon kata ingatkan penyakit misteri.. siapa tak sedih? orang lain selepas melahirkan anak, gembira menyambut kehadiran orang baru.. lagi-lagi anak pertama.. buat yang ada pengalaman manisnya memeluk anak pertama mesti faham bahagianya rasa tu..

tapi Norma tidak menerima nasib sebegitu.. selepas je bersalin Norma stay di rumah Moon.. nasib ada kakak ipar dan abang ipar yang penyayang, prihatin dan mengambil berat.. Moon lah yang menguruskan anak Norma yang bernama Rafiq.  bila pegi hospital, buat check up semua.. barulah tau yang Norma sebenarnya menghidap cancer.. sebak mengenangkan nasib Rafiq yang baru lahir tapi tak sempat merasa belaian seorang ibu.. tak sempat merasa susu ibu.. ok aku sebak. hmmmmm..
Suami Norma, Talib ke hulu ke hilir menguruskan isteri yang terlantar sakit.. aku tak boleh bayangkan bila Moon selalu datang melawat Norma sambil bawak Rafiq… Norma hanya mampu pandang tak mampu membelai bayi kecil itu.. tabahnya Talib suami Norma.. hanya Tuhan yang tau apa ada di hati Talib.. apa ada di hati Norma saat melihat Rafiq..
Norma dan Rafiq

Talib sentiasa bersama isteri

Moon dan suaminya Sutan ni aku kenal dah lama.. diorang baik dan lembut.. aku tau Moon malu, Talib malu nak mintak tolong aku buatkan entry nie.. tapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.. dalam serba salah tu aku rasa tak pelah Moon, kita usaha je.. kepada sesiapa di luar sana yang rasa ingin sama-sama mengurangkan beban Talib.. korang boleh buat sumbangan ikhlas.

cimb
01070068677528
Noormawati Mohd Rasif

aku rasa ramai yang nak membantu, cuma tak tau cara.. ini tiada paksaan langsung.. tak kira lah kalau kita mampu nak derma RM5 sekalipon, janji ikhlas..kalau ada sikit-sikit sumbangan ikhlas dari korang utk Norma, InsyaAllah duit tu akan keluarga dia gunakan untuk kos rawatan Norma yang menelan belanja ribuan ringgit.. baru-baru nie kos untuk injection je dah menelan belanja 10K dan injection tersebut masih belum diambil.. sumbangan tu juga akan digunakan utk bayaran ambulans.. kos untuk beli susu untuk Norma minum.. dan mungkin selepas ni keluarga Moon akan ikhtiar perubatan-perubatan lain yang dah tentu memerlukan belanja.
Moon malu nak buat benda ni actually.. nampak macam meminta-minta..tapi yang penting niat demi untuk membantu Talib dan anak dia Rafiq, maka Moon dan Sutan terpaksa tolak perasaan malu ke tepi..lagipon aku rasa tak salah kot.. bukan paksaan.. kot-kot korang ada rasa nak bersedekah boleh lah bantu-bantu ringankan beban orang yang dalam kesusahan..
hanya Tuhan yang dapat membalas jasa murni atas sumbangan ikhlas korang.. Sama-sama kita doakan semoga keluarga Talib dilindungi Allah dan semoga Norma cepat sembuh supaya dia berpeluang melihat Rafiq membesar di depan mata dan dapat mencurah kasih sayang buat suaminya Talib… Amin….

From Syaitan With Love….


I saw you yesterday as you began your daily chores.
You awoke without kneeling to pray Fajr.
As a matter of fact, you didn’t even say Bismillah
before your meals, or pray Isha before going to bed last night.
You are so unthankful, I like that about you.
I cannot tell you how glad I am that you have not changed your
way of living, Fool, you are mine.
Remember, you and I have been going steady for years, and I still don’t love you yet.
As a matter of fact, I hate you, because I hate Allah.
I am only using you to get even with Allah.
He kicked me out of heaven, and I’m going to use you as long as possible to pay him back.
You see, Fool, ALLAH LOVES YOU and HE has great plans in store for you.
But you have yielded your life to me, and I’m going to make your life a living hell.
That way, we’ll be together twice.
This will really hurt Allah.
Thanks to you, I’m really showing Him who’s boss in your life with all of the good times we’ve had.
We have been watching dirty movies, cursing people out, stealing, lying, being hypocritical,
fornicating, overeating, telling dirty jokes, gossiping, being judgmental, back stabbing people,
disrespecting adults, and those in leadership positions, no respect for the Mosque, bad attitudes.
SURELY you don’t want to give all this up.
Come on, Fool, let’s burn together forever.
I’ve got some hot plans for us.
This is just a letter of appreciation from me to you.
I’d like to say “THANKS” for letting me use you for most of your foolish life.
You are so gullible, I laugh at you.
When you are tempted to sin, you give in HA HA HA, you make me sick.
Sin is beginning to take its toll on your life.
You look 20 years older, and now, I need new blood.
So go ahead and teach some children how to sin.
All you have to do is smoke, get drunk or drink while under-aged, cheat,
gamble, gossip, fornicate, and live being as selfish as possible.
Do all of this in the presence of children and they will do it too.
Kids are like that.
Well, Fool, I have to let you go for now.
I’ll be back in a couple of seconds to tempt you again.
If you were smart, you would run somewhere, repent for your sins,
and live for Allah with what little bit of life that you have left.
It’s not my nature to warn anyone, but to be your age and still sinning,
it’s becoming a bit ridiculous.
Don’t get me wrong, I still hate you.
IT’S JUST THAT YOU’D MAKE A BETTER FOOL FOR ALLAH.

PS If you really love me, you won’t share this letter
with anyone.

Please copy and paste in your blog/FB/whatever

Anak Tumbuh Gigi Atas Bawa Sial??


Hai semua… Mama.Wafi sangat gembira sebab Wafi dah tumbuh gigi.. gigi atas 2 kuntum. walaupun lewat sedikit. x apa lah kan.. 🙂 Tapi yang Mama.Wafi geram sangat tu, ada jugak mulut2 sumbang yang cakap…..
a) Hmmm..nanti degil la anak kau tu
b) Ish..bila besar nanti jenuh diturut la kata-kata budak tu
c) Kena wat kenduri pelepas sial ni (ni serius aku bengang tahap gaban!)
Jadi ibu-ibu sekalian, apa masalah sebenarnya ni kalau gigi atas tumbuh dahulu?? Adakah orang-orang yang menjadi kejam seperti pembunuh. perogol, pencuri semua tu dari kalangan mereka yang tumbuh gigi atas dahulu?? Orang yang baik2 dan alim ulama’ semua tumbuh gigi bawah dan tak ada seorang pun yang tumbuh gigi atas kah?? Maafkan saya kerana sedikit emosional ketika menulis post ini. Kerana niat saya cuma untuk melepaskan geram, menangkis persepsi negatif dari minda orang Melayu dan ingin mengingatkan anda setiap apa yang keluar dari mulut itu ialah DOA. Jikalau budak tu besar nanti dan apa yang orang katakan itu benar2 menjadi, itu sebenarnya DOA yang ibu-ibu lafazkan dan Allah makbulkan. Bukan kerana Allah telah menetapkan orang yang tumbuh gigi atas, wajib menjadi nakal, jahat dan sebagainya. Janganlah ibu-ibu BUNUH sifat positif anak-anak dengan ucapan sebegini walaupun bayi itu bukan anak anda.
Siapakah kita untuk meramalkan masa depan bayi-bayi yang sempurna tanpa dosa itu? Jauhkanlah diri anda dari kepercayaan yang boleh menjurus kepada KHURAFAT sebegini.Khurafat ialah semua cerita atau rekaan atau khayalan, ajaran-ajaran, pantang-larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Khurafat juga merangkumi cerita dan perbuatan yang direka dan bersifat karut atau dusta.  Janganlah buat kenduri pelepas sial kepada bayi anda jika beliau tumbuh gigi atas dulu. Dosa besar tu ibu-ibu!  Lainlah kalau buat kenduri kerana anak tumbuh gigi (tak kira atas ke bawah) atas tanda kesyukuran kerana anak anda cukup kalsium dan normal seperti bayi-bayi lain!
Mulai saat ini ibu-ibu, pastikan mulut anda mengeluarkan kata-kata positif sahaja. DOA yang baik2 untuk bayi-bayi suci ini. Percayalah bahawa setiap anak hanya Allah saja yang tahu takdir hidupnya bagaimana. Janganlah kita pandai2 tentukan kerana nanti tak pasal2 terjerumus dalam dosa2 besar.

Kisah Saya Hampir Dikristiankan & Kisah Gadis Yang Hampir DiIslamkan


Assalamualaikum….

Kisah Saya Hampir Dikristiankan

Tahun 2000, Sekolah Kebangsaan St. Nicholas Convent, Alor Setar.

Kisah ini merupakan kisah benar yang berlaku kepada Mama.Wafi sendiri pada tahun 2000. Pada masa itu Mama.Wafi berada dalam darjah 6. Pada suatu hari ni, pihak sekolah ada buat program yang orang luar boleh masuk untuk beli barang2 yang cikgu n murid2 jual. Mama.Wafi masa tu duduk memerhatikan gelagat kawan sambil makan tebu kat belakang sekolah. Tiba2 ada seorang makcik dan seorang kakak, bertudung dan berbaju kurung..menyapa Mama.Wafi. Mama.Wafi pula jenis peramah dan petah bercakap masa tu cuma melayan sahaja.Layan punya layan sampailah makcik tu tanya, “Boleh tak makcik ambil adik buat anak angkat?Dan adik panggil je makcik ni mama…” Lepas tu Mama.Wafi cakap, “nanti saya tanya emak dulu”. Makcik tu terus sahaja memujuk. Dia peluk dan cium Mama.Wafi sambil cakap dia sukakan budak2. Dia sayangkan Mama.Wafi la, macam2 pujukan dia. Budak2 kan…mesti la Mama.Wafi tertarik dengan dia. So balik rumah je, terus beritahu mak perihal makcik tu. Mak dah rasa pelik. Kenapa tiba-tiba muncul pula makcik ni. Dan kalau nak tahu, sekitar tahun 2000 memang mengamuk kes kanak2 Islam ditarik masuk Kristian di Kedah. Khabarnya didalangi oleh seorang ahli politik(nama dirahsiakan) yang telah ditembak mati di Bukit Mertajam pada tahun tu jugak. Emak Mama.Wafi rasa tak sedap hati dan keesokkan harinya, emak pergi ke sekolah dan berjumpa dengan guru besar dan guru kelas Mama.Wafi. Tujuannya meminta kawalan keselamatan diperketatkan.

Sehari selepas perjumpaan tu, makcik ni datang lagi ke sekolah dengan kakak tu dan mengaku sebagai emak Mama.Wafi. Katanya nak hantar makanan. Tapi guru besar dan cikgu dah tahu taktik dia. So, diaorang benarkan jumpa Mama.Wafi untuk mengupas tindak tanduk makcik tu. Mama.Wafi pula diminta bertindak sebagai pelakon la..Layan makcik tu. Hari tu dia bawakan gula2 satu plastik besar, kek, teddy bear dan macam-macam lagi. Dan juga…1 botol kecil air dalam botol. Seakan-akan air mineral tapi sedikit keruh. Dia suruh minum depan dia. Katanya air penerang hati dijampi sebab Mama.Wafi nak ambil UPSR. Mujurlah masa tu Mama.Wafi pandai kelentong. Mama.Wafi cakap puasa sunat sebab nak ambil berkat sempena UPSR ni…dia cakap ok..Mama tak paksa sayang..tapi balik nanti kena minum. dan bila rasa rindukan mama, call mama..Mama datang ambil.

Pastu lepas dia peluk cium semua dia pun balik. Cikgu suruh Mama.Wafi buang air tu ang jangan makan apa-apa pun yang dia bagi. Malam tu dia call rumah Mama.Wafi, dalam pukul 10 malam. entah mana dia dapat nombor. dia terus cakap..Pergi minum air tu sekarang. Mama tahu kamu tak minum lagi! Dia memang marah gila. So mak Mama.Wafi bisik, suruh cakap yang esok nak jumpa dia kat sekolah. Mama.Wafi pun cakap macam tu.  Dia pun cool balik dan minta maaf sebab marah tadi la, janji nak bawa hadiah esok. Lepas dia letak telefon, mak teruk call guru kelas dan bincang. So, mak cakap, esok jangan pergi sekolah.Sebab cikgu ada plan nak buat. Esok makcik dan kakak tu datang sekolah dan cikgu cakap Mama.Wafi tak hadir sebab demam. Dia macam bengang la. Nasib baik dia tak tahu rumah Mama.Wafi ni kat mana…So, masa dia nak balik, suami kepada guru kelas Mama.Wafi follow dia dari belakang…Sebab nak tahu siapa dia sebenarnya. Rupa-rupanya, dia telah pergi ke sebuah gereja di Kulim.

Cikgu call rumah dan inform emak Mama.Wafi. Emak buat laporan polis dan minta bapa  call dan warning makcik tu supaya tak ganggu Mama.Wafi lagi sebab kami dah tahu tembelang dia…Dia pun senyap macam tu sahaja…. Sebelum terlupa, kakak yang makcik tu bawa, bekas pelajar cikgu Mama.Wafi juga. Dia dulu bersekolah di situ.

 

Tahun 2002, Kuala Perlis.

Selepas 2 tahun….

Mama.Wafi call cikgu ni sekadar bertanya khabar. Kemudian cikgu cakap, kamu ingat lagi tak kisah makcik dan kakak Kristian tu? Mama.Wafi cakap, sampai akhir hayat saya tak lupa! Cikgu kata, Cikgu ada berjumpa kakak tu baru je beberapa minggu lepas. Dia kerja kat kedai makan.Masa dia nak ambil order, terus cikgu terkejut dan cikgu cakap, cikgu tak nak makan kat sini sebab kamu MURTAD! Dia terus menangis dan melutut kak cikgu dan cakap dia sebenarnya juga mangsa makcik tu. Setelah puas mak dia berubat, baru dia pulih. Macam-macam di buat. Dia tak kenal ibu bapa dia. dan asyik cakap “My mother is Mary”. Tapi ibu bapa dia tak putus asa dan Alhamdulillah, dengan izin Allah, dia sedar juga satu hari tu. Dia jumpa makcik tu masa kerja cashier kat shopping complex. Dan untuk setiap orang yang berjaya dikristiankan, akan dibayar RM500 kat dia sebagai komisyen. dan kat makcik tu RM2K. Disediakan pula rumah besar, kereta dan apa sahaja yang mereka minta.  ALHAMDULILLAH….ALLAH melindungi Mama.Wafi ketika itu.

** Terima Kasih yang tidak terhingga kepada Cikgu Rahamah dan suaminya Encik Abdul Raman. Jasa baik dan budi itu, tak mungkin dapat saya balas dengan apa jua cara sekalipun. Hanya Allah sahaja yang layak membalasnya.

 

Kisah Gadis Yang Hampir DiIslamkan.

Kisah ini berlaku tahun 2006. Ada seorang gadis cina berjumpa pensyarah saya di universiti meminta dijelaskan tentang Islam kerana beliau berminat untuk memeluk agama Islam. Oleh kerana pensyarah saya kurang arif untuk menerangkan hal-hal berkaitan, takut maklumat tidak betul. Jadi beliau membawa gadis ini ke Jabatan Agama Islam dan berjumpa seorang Pegawai Agama. Pegawai tersebut bermuka serius dan memerhati gadis ini dengan renungan yang tajam. Semua soalan dijawab dengan “Anda haruslah…” “Anda hendaklah..”Anda tidak boleh itu..anda tidak boleh ini”… Gadis itu berbisik kepada pensyarah Mama.Wafi, “Saya takut…” Kemudian pensyarah tadi sengaja bercakap dengan kuat “Jangan takut…banyak lagi dugaan yang kamu akan hadapi. Di depan mata ni baru dugaan yang pertama.” Muka pegawai tadi berubah. Dia sudah bermula ingin berdebat. Pensyarah Mama.Wafi tarik tangan gadis ini dan keluar. Gadis ini kemudian pulang ke rumah. Malam tersebut, dia menghantar SMS kepada pensyarah saya “Pengalaman hari ini menakutkan. itu belum lagi hari2 yang akan saya lalui seterusnya. Saya tak jadi masuk Islam.” Walaupun dipujuk, hati gadis itu kali ini benar2 tertutup. kerana dia mnyangka penjelasan yang dia akan dengar adalah tentang keunikan dan keindahan Islam, tetapi ternyata penjelasan yang gadis itu dengar semuanya tentang siksaan, azab, peraturan. Tidak ada diterangkan ganjaran dan sebagainya. Dan bagi gadis yang baru terpikat, sudah tentu ia pengalaman yang menakutkan. Jadi, salah siapa???

Saya mengambil contoh kisah pertama saya tadi. Begitu mudahnya saya akan dikristiankan jika ibu bapa saya ambil mudah dan guru saya tidak membantu kerana saya dihujani pelukan, kasih sayang, kata-kata manis…Malahan dijanjikan bantuan dan tempat tinggal selesa. Wang ringgit juga mengambil tempat dalam memperhebatkan proses ini. Bezakan sendiri bagaimana sikap agama lain mengambil pendekatan dalam menarik perhatin untuk memujuk supaya kita menyertai mereka dan bagaimana kita masyarakat Islam pula melayan Muallaf dan melayan orang yang berminat tentang Islam? Sangat berbeza!

 

Cuba hayati kisah di bawah ini….
TERLEBIH dulu saya ingin memohon maaf andai apa yang saya luahkan menyinggung perasaan pihak tertentu. Saya berusia 30 tahun dan dulu seorang mualaf. Kehidupan saya terseksa sejak memeluk Islam.

Selepas memeluk Islam, saya tinggalkan keluarga saya untuk merantau dan mencari ilmu agama. Apa yang saya lalui menjadi sejarah hitam di dalam hidup. Ada insan yang menolong saya dan ada juga sebaliknya.

Kepada yang menolong, terima kasih saya ucapkan dan hanya Tuhan yang akan membalasnya. Kepada yang mencaci dan menghina saya, biar Tuhan juga yang membalasnya.

Dang Setia, kini saya bukan lagi seorang Muslim. Saya keluar daripada Islam kerana tidak tahan dihina dan dicaci. Sebenarnya, saya memeluk Islam bukan untuk suka-suka, berkahwin atau mengharapkan bantuan mana-mana pihak.

Ketika beragama Islam, saya dihina oleh orang kampung yang berkata: “Awak ni pernah makan babi pun ada hati nak masuk Islam?” Jika di tempat saya, apa perasaan Dang Setia?

Berdasarkan pengalaman saya, ramai saudara baru mengalami masalah serupa. Kami tidak pernah menerima bantuan sepatutnya daripada jabatan agama dan sebagainya. Itu kami tidak kisah, tapi yang menyedihkan ialah layanan buruk yang kami terima.

Pernah ketika saya ke jabatan agama untuk mendapatkan bantuan kerana sudah terdesak, saya dimarah dan dihina. “Kamu saudara baru ni tak ada kerja lain ke? Hanya nak minta bantuan saja?” Apa perasaan Dang Setia jika dihina begitu?

Sebenarnya, ada keluarga bukan Islam boleh menerima anggota keluarga memeluk Islam dan ada juga sebaliknya. Seandainya keluarga membenci dan membuang kami, ke mana kami hendak pergi?

Akhir kata, kepada jabatan agama Islam, bantulah saudara baru Islam kerana mereka memerlukan bimbingan. Jangan anda hina mereka sebagaimana anda menghina dan menyisihkan saya.

Seandainya saya meninggal dunia, kepada jabatan agama, jangan uruskan mayat saya mengikut cara Islam kerana kini saya bukan lagi seorang Islam.

INSAN DERITA
Johor

**Dipetik dari Ruangan Dang Setia – Metro Ahad

***Jadikanlah diri anda seorang Islam yang baik dan memberi bimbingan kepada saudara baru kita. Peluklah mereka, berikan mereka semangat dan jelaskan tentang keindahan Islam.

Asal Usul Hari Ibu


Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai “Mothering Sunday”. Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi ” The Battle Hymn of The Republic” (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan “Hallelujah” dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother’s Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Sumber : http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/

**Moral: Jangan tiru budaya Barat semata-mata nak jadi glamour dan tak dikatakan kolot u ollss
** Lepas ni nak sambut Hari Ibu Mama.Wafi pada hari lahir Mama.Wafi (means hari ibu mak saya)& Hari Lahir Luqman(hari saya menjadi ibu)..sebab hari tu lah sebenarnya dengan rasminya seseorang menjadi ibu kepada anaknya 🙂

Hukum Pakai Minyak Wangi Beralkohol Semasa Solat



Berikut adalah beberapa kemusykilan yang telah dijawab oleh panel penasihat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Kod Rujukan Soalan 0h5ne
Soalan :
penggunaan minyak wangi beralkohol di dalam solat atau majlis majlis ilmu bagi lelaki. soalan nya adakah kita boleh menggunakannya atau tidak sebab banyak yang saya dengar mengatakan tidak boleh. tetapi saya ada membaca bahawa ianya tidak membtalkan solat, jadi apa hukum sebenar untuk kita memakai minyak wangi yang beralkohol. adakah boleh atau tidak langsung jika ingin dipakai ketika solat?
Jawapan :
Hukum memakai minyak wangi beralkohol ketika solat adalah harus. Kandungan alkohol yang terkandung di dalamnya adalah jenis alkohol industri dan bukannya alkohol yang terdapat dalam makanan.

Kod Rujukan Soalan g0wzt
Soalan :
salam ustaz..boleh ke pakai minyak wangi yang beralkohol dan kemudiannnya solat?sebab ada ustzh y ckp blh..
Jawapan :
Assalamualaikum..solat mereka yang memakai minyak wangi beralkohol adalah sah. Ini kerana alkohol yang terkandung di dalam perfume adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat di dalam arak. Ringkasnya alkohol yang terkandung di dalam perfume tidak dihukumkan najis.

Kod Rujukan Soalan 0fby1
Soalan :
Salam, Apakah hukumnya minyak wangi beralkohol digunakan dalam solat(ibadat).Adakah ianya najis?
Jawapan :
Waalaikumussalam Wrt. Wbt
Minyak wangi beralkohol harus digunakan dalam solat. Hal ini kerana alkohol yang terkandung di dalam wangian bukan dari sumber yang najis.

Kod Rujukan Soalan u3wk4
Soalan :
1.apakah hukum jika memakai minyak wangi beralkohol ketika melakukan ibadat..
Jawapan :
Assalamualaikum wrt., Minyak wangi yang mengandungi alkohol boleh/harus dipakai dan boleh dibawa untuk melakukan ibadat.. Alkohol yang terkandung di dalam minyak wangi adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat di dalam arak.

Kod Rujukan Soalan xg4ad
Soalan :
Assalamualaikum wbt. Saya ingin mendapatkan kepastian pengunaan minyak wangi beralkohol ketika menunaikan Solat. Terima Kasih.
Jawapan :
waalaikumussalam…hukum solat adalah sah. Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia telah memutuskan harus/boleh menggunakan minyak wangi beralkohol.

Sumber : http://islamgrid.gov.my/about.php
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
Tel : 603-88864000 samb. 4275/4282
Alamat Email: islamgrid@islam.gov.my