Syirik Tanpa Kita Sedari


Syirik ialah antara dosa-dosa besar di sisi Allah S.W.T. Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah. Apa yang kita takuti ialah perbuatan syirik yang kita lakukan tanpa kita sedari yang ianya ialah amalan syirik kerana kurang pendedahan terhadap agama atau pegangan yang kuat terhadap amalan nenek moyang kita. Saya berharap agar post kali ni membantu kita menjauhi perkara-perkara syirik dan mengajar diri kita berfikir dua kali sebelum melakukan sesuatu kerana ditakuti terjerumus ke dalam dosa besar syirik.

Syirik tersembunyi ini boleh berlaku apabila kita melakukan amalan tertentu yang bagi kita ianya perkara biasa ataupun ianya tersembunyi di dalam hati dan perasaan kita. Contoh syirik tersembunyi ni ialah :

1) Pakaikan bayi baru lahir dengan tangkal atau benang hitam.

Ini majoriti masyarakat Islam pun buat sebab tak nak anak menangis dan meragam. Bidan akan pakaikan dan siap pesan jangan tanggalkan dan biar ia jatuh sendiri. Masa kat Luqman dulu, elok je bidan langkah keluar, saya dah tanggalkan sebab saya rasa benda ni macam syirik. Kenapa kita percaya yang tangkal tu lindungi anak kita kan? Hanya Allah yang lindungi dia.

2) Masuk hutan minta izin datuk nenek.

“Cucu tumpang lalu tok…”kata kita kepada pokok2 di hutan. Pokok2 tu pun hairan, apesal la mamat ni mintak izin aku plak. gila ke apa?  Semua makhluk di dunia milik Allah. Jangan dok mintak izin kat selain dari Allah. Tapi perlu la baca doa mohon perlindungan Allah dari benda2 tak elok. Pastu adab masuk hutan, hormati juga makhluk lain. sama ada nampak atau tak, ia memang wujud. cukup lah sekadar jaga tingkah laku dan menghormati ketenteraman makhluk lain tu.

3) Percaya tarikh tertentu bawa tuah atau sial.

Nak nikah siap jumpa bomoh nak tetapkan tarikh baik punya. Salah tu…. Sesetengah orang cakap bulan Safar tak baik. tapi kena ada fakta kuat. Bulan Safar banyak berlaku perang zaman dulu2. sebab tu ada antara kita cuba elakkan. takda kena mengena dengan sial.

4) Jumpa bomoh yang gunakan jin sebagai perantaraan.

5) Tunjukkan amal kebaikan di dunia

Derma wang kat anak yatim siap panggil press buat liputan sebab nak orang tahu yang dia derma wang.

Sesungguhnya yang paling aku khuatirkan atas kamu sekalian adalah syirik kecil (syirik khafi), riya’. Pada hari kiamat, ketika memberi balasan manusia atas perbuatannya, Allah berfirman, “Pergilah kalian kepada orang-orang yang kalian tujukan amalanmu kepada mereka di dunia. Lihatlah, apakah engkau dapati balasan di sisi mereka?” (Riwayat Imam Ahmad)

6) Percaya ubat tertentu menyembuhkan penyakit

“Semalam aku sakit lutut. sekali makan je ubat klinik tipah tu, terus lega.” haiiippp…sapa yang menyembuhkan sebenarnya??nampak tak, kita percaya benda lain yang sembuhkan kita.

7) Tanam uri letak benda mengarut

Tanam uri dengan pensel supaya anak bijak. tanam dengan paku supaya hantu dan jin tak kacau anak kita. ishhhh…ingat la ibu bapa sekalian, hanya Allah tempat berserah diri dan berlindung.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTEIz14KVnd6gbov1eaxKx-dPYKZkpQMWnUt-47X-Prv7GWuk-68Xj9oIfC

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s