Takut


Kandungan saya yang kedua ni dah hampir mencecah 22 minggu usianya. Semakin aktif baby tendang2 perut mama. Bila orang tanya, baby duduk kanan ke kiri? saya tak tahu jawab sebab dia sekejap kat kanan, sekejap kat kiri. wahaha! kadang2 kat tengah. dok menonggeng kot sebab perut terus jadi bulat macam doh kuih donut gebu yang baru diuli. hehehe. Jantina belum diketahui. Sejujurnya kali ni, saya mengharapkan seorang puteri untuk melengkapi keluarga kami yang sudah ada seorang putera iaitu Encik Luqman. Tapi tak kisah sangat lah. Janji anak-anak mama semua sihat dan sempurna. Amin…

Rasa takut semakin menyelubungi saya. Kali ni seperti mengandung anak sulung sebab saya lebih menikmati kehamilan ini. Masa preggy kat Encik Luqman dulu, saya kerap masuk wad, cucuk ubat tahan sakit yang membuatkan saya tidur je 24jam…jadi saya x berapa feel sangat. Beranak pun tiba-tiba je. Tak macam kebanyakan ibu lain yang betul2 berdebar tunggu hari,then sakit, then pi hospital pastu beranak. Melalui proses menyusu dan menjaga bayi sejak dari saat pertama melahirkannya…wow..sweet moment!Di wad masa sakit. Family datang melawat.

Berbalik kepada topik takut, saya sebenarnya takut apa yang saya pernah lalui sebelum ni berulang kembali. Semua kesakitan tu, segala susah payah ulang alik masuk wad..buat diri saya trauma! Melihat bangunan hospital saja pun dah terasa sebak satu macam. Tengok parut2 jarum di tangan, parut2 operation di badan, buat saya rasa tertekan dan takut. Macam mana lah kaki ni nak melangkah ke hospital nanti. Sukar bagi saya menceritakan apa yang saya rasa kat orang lain. Maybe sapa yang pernah lalui perkara yang sama macam saya, tahulah peritnya perasaan ni. Saya berdoa setiap malam agar Allah melenyapkan semua ingatan tentang segala kepahitan yang pernah dihadapi dan saya dapat melalui semua proses kehamilan dan bersalin dengan mudah.

Keluarga datang memberi semangat🙂

Sekarang saya lebih banyak membaca artikel2 motivasi untuk ibu hamil bagi menguatkan mental saya. Saya juga cuba melatih diri saya agar lebih tenang dan sabar… Biarlah saya bersalin dengan mudah dan akan memudahkan tugas doktor dan misi bertugas nanti. Semoga bibir saya nanti tidak keluar rungutan dan jeritan semasa sakit bersalin. Biarlah hanya zikir dan doa sahaja tidak lekang dari mulut ni.

Leave a Reply

