Cabut Gigi Semasa Mengandung


Assalamualaikum semua..

Di saat saya menulis post kali ni, kepala dan gusi saya berdenyut2. dalam telinga pula terasa bengang satu macam. muka pun terasa hangat macam nak demam. semalaman saya tak boleh tidur. toleh kiri sakit, toleh kanan sakit. pastu dah nekad, siang nanti, aku mesti cabut gigi geraham bongsu ni. sebelah dah cabut dulu.. ni lagi sebelah pulak.

Pastu dengan semangat berkobar-kobar, saya pun ke klinik gigi. tnggu giliran hampir 2 jam jugak lah. bila masuk ja bilik doktor, dia check smua..dan cakap, memang kena cabut ni.. sebab gusi terkoyak teruk dan bengkak. saya pun siap nganga luas2. tiba2 teringat……

oppppsssss..doctor, i’m pregnant 3 months..boleh cabut kah??

doctor trus angkat tangan mcm menyerah kalah tu..

no..no..no..i can’t do it… tnggu lepas bersalin..

lamanya!sakit gila nih..anyway, pls explain y u can’t do it?

ok puan..sebabnya ialah, ubat bius yang kami gunakan nanti boleh menyebabkan keguguran. yang kedua ialah, ini gigi geraham bongsu.akar sangat panjang. jika semasa cabut, akar patah di dalam, kita perlu x-ray. dan itu akan mencacatkan kandungan puan. 

oh my Allah!! xpa la doctor..saya tak nak cabut. tapi sakit sangat ni..
macam mana nak buat…

ok..apabila sakit, kamu berkumur dengan air sejuk sehingga terasa sedikit kebas. ini juga boleh mengurangkan bengkak.letakkan ais di tempat yang sakit dan di luar pipi. 

makan makanan yang lembut dan banyakkan minum air masak kerana kurang air dan cuaca panas juga boleh sebabkan gigi skit.

berus gigi setiap kali lepas makan dan berkumur secara kerap dengan pembasmi kuman atau nama lainnya listerine. :p

jika masih terlalu sakit, makan panadol mengikut dos yang ditetapkan. 

so all mommies, kalau boleh elak, kita elakkan dari cabut gigi semasa hamil ni. tapi kalau dan sampai nazak sangat, sila la jumpa pakar pergigian ya! yang penting sabar…..ini semua dugaan untuk kita. beristifar banyak2 sebab kalau sakit gigi, memang suka marah-marah dan melenting macam singa tak makan 10 hari. ;-)

About these ads

3 thoughts on “Cabut Gigi Semasa Mengandung

  1. samalah mcm sy..skrg ngah preggy 3 month..sakit gigi tuhan je yg tau…gusi lak bengkak..adesss dugaan semua ini…

  2. pergh.. saya pulak sudah mencabutnya. akibat ketidaktahanan mental dan sakit gigi yang amat kuat. tapi masa itu kandaungan saya 23 minggu. xray tidak dilakukan. dan doktor tau saya hamil dan berkata, “BOLEH CABUT, TIDAK ADA MASALAH”. sekarang hanya berserah pada Dia. mintak2 tak der pape la pada bb.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s