Bagaimana Menjadi Ibu Bapa Yang Baik??


Assalamualaikum…

Ibu bapa yang baik sebenarnya menjadi acuan penting untuk membentuk anak2 yang baik. Saya pernah melihat seorang kanak-kanak, apabila memarahi adiknya nada suaranya tinggi, renungan matanya tajam, bahasanya kasar… saya berfikir “hmm..budak sebesar ini pun bertindak macam orang dewasa ketika marah” tapi selepas 5 minit, datang la si ibu…memarahi anak2 yang sedang bergaduh.hmm no wonder. si ibu ketika marah guna bhasa kasar, tengking anak2. patutla anaknya garang…mencontohi si ibi 100%. tak perlu la saya jelaskan panjang lebar, anda tentu dapat berfikir apa yang berlaku jika anda memarahi anak2 dalam kelembutan..tips terbaik, gunakan pendekatan psikologi..gunakan penerangan agama.. contohnya.. “x baik kakak lawan cakap ibu, nanti Allah marah..esok bila bangun tidur, tiba2 mulut kakak x boleh cakap, x boleh makan. Allah ambil balik mulut sebab suka melawan ibu”

“Some kids do what you say.  Some kids do what you say do not do.  But all kids do what you do.”

Sikap kedua yang patut dicontohi ibu bapa ialah adil.Adil membahagikan kasih sayang, adil membahagikan segalanya walaupun sebiji kurma. Saya pernah melihat seorang ibu mempunyai 5 anak. ketika hendak berbuka puasa, si ibu mendapati kurma hanya tinggal sebiji sahaja. apa yang si ibu buat ialah belah kurma tadi kepada 7 bhagian. 1 untuk ibu,1 untuk ayah dan seorang satu untuk anak-anaknya. Dan saya melihat peribadi anak2nya, soleh dan solehah. adil sesama sendiri dan bijak bertolak ansur.

Lazimnya, kita sebagai ibu bapa, kerap membebel dan berleter apabila memarahi anak-anak. Cuba kita ubah style…diam apabila marah. tapi jangan memberontak. contohnya bila suruh anak buang sampah, anak buat derk je..jangan marah. diam sahaja. anak akan perasan perubahan si ibu dan dia akan buat tugasan tersebut untuk pulihkan suasana harmoni dengan ibu. xpun gunakan psikologi lagi..(wah..wah..asyik psikolgi je sy ni) “kalau adik x tolong ibu, ibu boleh buat sndri..xpe la…nnt biarla ibu pengsan kat dapur.. xda sapa tlong ibu.”

Apabila janji mesti anda tepati. Contohnya, “kalau adik siapkan kerja sekolah, ibu bwa keluar mkn mlm ni” bila anak dah buat, jangan pula buat alasan yer. anda dah janji. kalau anda selalu memungkiri janji, anda sebenarnya dalam proses mengajar anak anda bercakap bohong dan memperkecilkan perasaan orang lain.

Childhood Years Can Be Great

Jadilah pasangan romantis di hadapan anak2 anda walaupun anda dan pasangan sedang bergaduh.  jangan show depan anak2. apabila hati mereka bahagia melihat ibu bapa, ia akan membentuk jaringan positif dalam dirinya. InsyaAllah anak-anak anda nanti akan jadi orang yang positif dan berperibadi mulia.

buat harini.tu ja la saya nak ngomel kot..hihi. klau terlintas lagi apa2 tips, saya share k!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s