Musim Demam, Batuk & Selesema


Assalamualaikum semua…Apa khabar? Anda dan anak-anak sihat ke? Hmmm..Sekarang ni tak tahu la musim ke apa..Tapi ramai sangat yang demam, selesema dan batuk kat tempat Mama.Wafi bekerja dan di klinik-klinik pun penuh je orang. Kesian sangat kalau tengok anak-anak yang masih kecil demam, batuk dan selesema ni. Mesti mereka susah hendak bernafas kan. Kalau Wafi kena demam selesema, Mama.Wafi akan mengelakkan beberapa perkara dari dia contohnya :

1) Mama.Wafi akan elakkan bawa Wafi ke tempat yang ramai orang contohnya supermarket sebab Mama.Wafi takut dalam keadaan kesihatan dia macam tu, dia akan lebih mudah terjangkit dengan banyak penyakit lain yang mungkin kita tak ketahui. Ya la kan..masa sakit tentunya antibodi dia agak lemah. Dan Mama.Wafi juga takut ia berjangkit kepada bayi orang lain. Kesian pula.

2) Mama.Wafi akan jauhkan kipas dan air cond dari dia. Kipas buka juga tapi jangan hala kat dia. Takut nanti bila dia sejuk, hidung dia tersumbat.

3)Mama.Wafi akan elakkan Wafi tidur menelentang atau “kuak lentang” yer..Mama.Wafi akan sentiasa pastikan dia tidur mengiring supaya kalau sebelah hidung tersumbat, sebelah lagi ok. Cara ni juga akan buat Wafi tidur dengan selesa masa selesema.

Perkara yang ibu-ibu harus buat bila anak kena demam,selesema dan batuk ni ialah :

1) Sapu vicks pada tapak kaki, dada dan belakang badan bayi.Perkara ni akan buat bayi anda rasa selesa bila selesema.

2)Pastikan bayi tidur pakai stokin. Kaki bayi mudah sejuk. Bila kaki sejuk, ia tidak baik untuk perjalanan darah dan sistem badan dia. Mama.Wafi tak tahu la betul ke tidak. Yang bagi tau info ni ialah seorang pakar refleksologi. So, betul lah kot.

3) Mandikan dengan air suam. Mama.Wafi akan elakkan dari mandikan Wafi dengan air sejuk atau air paip biasa.

4)Mama.Wafi selalu tepuk2 belakang Wafi sebab cara ni juga boleh memecahkan kahak dalam dada dia. Jangan la tepuk kuat sangat. Agak-agak la yer…

5) Beri bayi minum air masak suam secukupnya supaya lendir kahak keluar melalui najis dia.

** Sejak Muhammad Luqman Wafi berusia 2 bulan, setiap hari Mama.Wafi beri dia Appeton Infant Drops. Appeton Infant Drops ni memang sangat berkesan kerana sejak Wafi makan, dia dah tak dapat sakit, isi badan dia pun mantap dan pejal. Mama.Wafi juga perasan yang kulit Wafi semakin cantik dan halus. Ibu-ibu bolehlah cuba.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s