Bayi Tidak Mahu Makan


Hai ibu-ibu semua..Saya doakan bayi-bayi kita semua sihat2 belaka. Kalau tak sihat, tentu hendak dapat “akal” baru..Kata orang tua-tua begitulah..hihi.  Ok, kali ini Mama.Wafi hendak bercakap tentang bayi tidak mahu makan.

Hati ibu paling seronok jika bayi makan dengan berselera..kan kan kan?

Sebenarnya, pada peringkat permulaan, Wafi juga begini. Mungkin silap Mama.Wafi juga sebab sebelum ni suap ubat pada Wafi guna sudu..Wafi pula tak suka makan ubat. Mungkin dia ingat Mama nak suapkan ubat, so dia tutup mulut sekali dengan mata dia rapat-rapat.

Mama.Wafi tanya la pada kakak Mama.Wafi, kan dia berpengalaman. Camni la lebih kurangnya..

Mama.Wafi : “Anak aku tak mau makan ni…Agaknya sebab aku tak letak gula dan garam dalam makanan dia kot”

Puan Rina Dadih : “Tak lah. Baby mana tau apa itu rasa lagi. Dia tak kan kenal erti tawar kalau hang tak ajar dia. Jangan ajar bagi gula dan garam. Tak sesuai untuk bayi atau kanak2 bawah usia 2 tahun”

Tuuuu diaa…bgitu panjang lebar sekali penerangan Puan Rina Dadih a.ka. Mummy Rina yer..

So setelah tanya sana sini, Mama.Wafi nekad! Wafi, mama tak akan cepat mengalah. Mama akan tetap pujuk dengan penuh kesabaran supaya kamu makan. :-)

Pujuk bayi dengan penuh kelembutan dan kasih sayang...

Ibu-ibu, jika anak tak mahu makan. Pujuklah dia dengan penuh kesabaran. Jangan terlalu memaksa. Dan yang Mama.Wafi rasa terlalu penting, berhenti “memaksa” apabila dia dah menangis dengan begitu terseksa sekali. hehehe. Sebabnya, takut nanti baby set dlam minda dia “mangkuk dan sudu itu menakutkan saya la mama..dan saya akan terus menangis bila diajukan mangkuk kecil dan sudu itu..”

Bila ibu-ibu berlembut dan pujuk dengan penuh kasih sayang, Insya Allah lama kelamaan baby akan makan… Dia akan mula ingin tahu  dan ingin rasa apakah benda yang mama nak suap itu. hihihihi.

Dan yang paling penting, jangan letak gula dan garam dalam makanan bayi. Sebabnya dalam beras,ikan,ayam dan sebagainya, semua tu dan lengkap untuk bayi kecil anda!

 

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s